infokito

Portal Palembang – Jembatan informasi dari kito untuk kito bersamo

Hikayat Burung Cenderawasih

Posted by infokito™ pada 13 November 2007

Sahibul hikayat telah diriwayatkan dalam Kitab Tajul Muluk, mengisahkan seekor burung yang bergelar burung cenderawasih. Adapun asal usulnya bermula dari kayangan. Menurut kebanyakan orang lama yang arif mengatakan ianya berasal dari syurga dan selalu berdamping dengan para wali. Memiliki kepala seperti kuning keemasan. Dengan empat sayap yang tiada taranya. Akan kelihatan sangat jelas sekiranya bersayap penuh adanya. Sesuatu yang sangat nyata perbezaannya adalah dua antena atau ekor ‘areil‘ yang panjang di ekor belakang. Barangsiapa yang melihatnya pastilah terpegun dan takjub akan keindahan dan kepelikan burung cenderawasih.

Amatlah jarang sekali orang memiliki burung cenderawasih. Ini kerana burung ini bukanlah berasal dari bumi ini. Umum mengetahui bahawa burung Cenderawasih ini hanya dimiliki oleh kaum kerabat istana saja. Hatta mengikut sejarah, kebanyakan kerabat-kerabat istana Melayu mempunyai burung cenderawasih. Mayoritas para peniaga yang ditemui mengatakan ia membawa tuah yang hebat.

Syahdan dinyatakan lagi dalam beberapa kitab Melayu lama, sekiranya burung cenderawasih turun ke bumi nescaya akan berakhirlah hayatnya. Dalam kata lain burung cenderawasih akan mati sekiranya menjejak kaki ke bumi. Namun yang pelik lagi ajaibnya, burung cenderawasih ini tidak lenyap seperti bangkai binatang yang lain. Ini kerana ia dikatakan hanya makan embun syurga sebagai makanannya. Malahan ia mengeluarkan bau atau wangian yang sukar untuk diperkatakan. Burung cenderawasih mati dalam pelbagai keadaan. Ada yang mati dalam keadaan terbang, ada yang mati dalam keadaan istirahat dan ada yang mati dalam keadaan tidur.

Walau bagaimanapun, Melayu Antique telah menjalankan kajian secara rapi untuk menerima hakikat sebenar mengenai BURUNG CENDERAWASIH ini. Mengikut kajian ilmu pengetahuan yang dijalankan, burung ini lebih terkenal di kalangan penduduk nusantara dengan panggilan Burung Cenderawasih. Bagi kalangan masyarakat China pula, burung ini dipanggil sebagai Burung Phoenix yang banyak dikaitkan dengan kalangan kerabat istana Maharaja China. Bagi kalangan penduduk Eropah, burung ini lebih terkenal dengan panggilan ‘Bird of Paradise‘.

Secara faktanya, asal usul burung ini gagal ditemui atau didapathingga sekarang. Tiada bukti yang menunjukkan ianya berasal dari alam nyata ini. Namun satu lagi fakta yang perlu diterima, burung cenderawasih turun ke bumi hanya di IRIAN JAYA (Papua sekarang), Indonesia saja. Tetapi yang pelik namun satu kebenaran burung ini hanya turun seekor saja dalam waktu tujuh tahun. Dan ia turun untuk mati. Sesiapa yang menjumpainya adalah satu tuah. Oleh itu, kebanyakan burung cenderawasih yang anda saksikan mungkin berumur lebih dari 10 tahun, 100 tahun atau sebagainya. Kebanyakkannya sudah beberapa generasi yang mewarisi burung ini.

Telah dinyatakan dalam kitab Tajul Muluk bahawa burung cenderawasih mempunyai pelbagai kelebihan. Seluruh badannya daripada dalam isi perut sehinggalah bulunya mempunyai khasiat yang misteri. Kebanyakannya digunakan untuk perubatan. Namun ramai yang memburunya kerana ‘tuahnya’. Burung cenderawasih digunakan sebagai ‘pelaris’. Baik untuk pelaris diri atau perniagaan. Sekiranya seseorang memiliki bulu burung cenderawasih sahaja pun sudah cukup untuk dijadikan sebagai pelaris. Mengikut ramai orang yang ditemui memakainya sebagai pelaris menyatakan, bulu burung cenderawasih ini merupakan pelaris yang paling besar. Hanya orang yang memilikinya yang tahu akan kelebihannya ini. Namun yang pasti burung cenderawasih bukannya calang-calang burung. Penuh dengan keunikan, misteri, ajaib, tuah. [Phoenix/infokito]


Ilustrasi Burung cenderawasih yang terdapat di Papua [see more]

51 Tanggapan to “Hikayat Burung Cenderawasih”

  1. MasIndra said

    Yang pasti, indah dan sangat takjub melihat cenderawasih. Apalagi ketika sedang birahi dan mengepakkan ekornya…

  2. leelly said

    MasIndra Berkata:
    13 Nopember 2007 pada 2:42 pm
    Yang pasti, indah dan sangat takjub melihat cenderawasih. Apalagi ketika sedang birahi dan mengepakkan ekornya…

    bew…. sedetil itukah pengamatannya???? … masuk dalam kelompok pencinta burung ya mas….?? hehehee….

  3. agus said

    mau dari surga atau kayangan
    gak penting.
    trus yg penting nya apa donk???
    yg pnting burung itu indah.

  4. nadya said

    ga penting banget lo smua

  5. nadya said

    say yes to clubbing ! with boris idris icca and many more .
    ga meaning ngomongin burung ahahahahaha

  6. yinyang said

    nadya Berkata:
    13 Oktober 2008 pada 9:15 am

    say yes to clubbing ! with boris idris icca and many more .
    ga meaning ngomongin burung ahahahahaha

    nadia geblek! gatau sastra y?
    justru eksistensimu di dunia ini yg ga pnting nad .
    masi pntingan eksistensi ni burung cenderawasih ktimbang lo!

  7. indah said

    indah
    indah
    indah
    indah
    ,,

    ,
    ,,
    ,,,
    ,
    ,,
    ,,,no coment lahhhhhhhhh

  8. indah said

    indah,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

  9. erlina said

    yach,,
    mank beber sich burung cendrawasih tuwh indah bangetzzz….

    n,,

    cuma org geblek,,tolol,,stupid,,idiot,,yg gak ngerti tentg keindahan..
    yg bilg burung tuw gak indah.
    iya gak???

    n yg pasti dy ngiri ma tuw burung!!!

  10. uya said

    Cenderawasih indah??????
    ya….Ialah…..
    Masah ya…..ngak??

    Yukss kita lindungi agar keindahan ini gak hilang cos, kan harta kita bersama..Oke!!!!

  11. ning.....funny said

    ketika lucu itu hilang,,yang ada akan tinggal kenangan.tp demi menghiburb diri,qt jaga aja mulai dari sekarang.

  12. ning.....funny said

    lucu bwt di musnahkan… mkannya sswtu yg lucu di rawat dan di jaga,,,, kyak cendrawasih ne,,, kan lucu,,,kyak aq lg!he he

  13. kenain said

    cakep cakep cakep mau mau mau

  14. barata said

    masak i ya burung cendrawasih mati kalo turun ke bumi….nginjak tanah juga mati ya…mitos ah..!!!

  15. mimin said

    Ah kyknya ga mgkin DecH….!!!

  16. crita ni baek bangat!!!
    kok nya burung ni sungguh cantek banget sik.
    aku sendiri enggak pasti tentang kewujudan burung ini..

  17. kalau bisa anda menciptakan web baru yang isinya langsung hikayat-hikayat semua

  18. Kepada semua pencinta Hikayat Melayu

    Let us work together to keep our beautiful stories alive. My grandmother told me all the stories – Hikayat Tajul Muluk, Hikayat Panji Semirang, Shair Siti Zubaidah when I was a young girl and today, I am publishing books in English to share these stories with the younger generation worldwide.

    The beauty of the language and the stories itself in undeniable – a vanishing heritage that we must presevere.

    Sila layari web saya dan berilah pandangan serta komen untuk membantu saya dalam cabaran menghidupkan semangat hikayat semula di-nusantara.

    ninotaziz, malaysia

  19. angah said

    burung nie fulaamak mmg cantik ah.Burung ni terdapat dimana???????RAJA KELANTAN ada memelihara sepasang burung niiii.

    • delimabiru said

      burung na mmg cantik.sy ada bulunya,diberi org untuk tujuan pelaris perniagaan dan alhamdulillah mmg menjadi.sy ada jumpa dgn sorang hamba allah yang tahu cara untuk dapatkan burung ni tapi…..mmg mahal gilerrrlah..apapun klu mampu dn berminat,apa salahnya..

  20. alamendah said

    cenderawasih merupakan karunia tuhan pada bumi irian yang patut kita jaga dan lestarikan. Sebagaimana ELANG JAWA YANG LANGKA, Burung Cenderawasih semakin memberikan kenikmatan kepada para mania yang menyukai BERCUMBU DENGAN ALAM. Lha, burungmu gimana?!

  21. mOw_cAssiE said

    Yang punya contoh hikayak sapa euy?
    Q butuh contoh hikayat ne……..
    Bwt materi bahasa Indonesia>.<

  22. aqu jga lgi perlu bnget crita hikayat untk tugas b.indonesia .

    tpi udah baca nie hikayat jdi pngen lihat tu brung cenderawasih deh .
    kayaknya indaaah bnget ..

  23. rizah,, said

    bagus,,,bagus,,bagus,,,
    Betul,,betul,,,betul

  24. halimi said

    Kalau betul burung ni dari kayangan, ada tertulis di mana2 di dalam al Quran? Sesiapa boleh bantu?

  25. ada burung ni said

    sesiapa hendak beli burung ni boleh e mail saya rroshananand@yahoo.com

  26. saifuddin said

    sila berkongsi kisah burung cederawasih ini dgn saya or call saya di no 016 5261083

  27. amelia way said

    Sungguh saya tak tahu kalo ada hikayat utk burung cenderawasih. Tulisan yg menarik. memang betul kata hikayat itu kalo kita berjumpa dengan burung cenderawasih di tengah hutan berarti akan dapat berkah. itu yang biasa dikisahkan oleh orang tua kami di Papua. Saat kecil pernah sekali dengar kicau burung cenderawasih waktu pagi di kebun tapi sekarang sudah tidak bisa lagi.
    Salam

  28. carlos said

    hanya burung biasa yang sudah hampir pupus.. untung ada yang uploadnya di wikipedia

  29. ORANG GANTENG said

    GOBLOK LO SEMUA ..

    CENDRAWASIH EMANG INDAH TAPI KALIAN EMANG SAMPAH MASYARAKAT ..
    BISANYA INTERNETAN MERUSAK DIRI !

  30. trimina andhita wijaya nafriel said

    hikayat ini patut wat di acungi jempol

  31. syancora said

    memang tidak d nafikan burung ini antara burung yang paling cantik

  32. iqbal nak makssar berkomentarrrrrrr said

    mantapppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppp………………..

  33. Muhammad Jefrizal Pasaribu said

    Aku ada burunug cenderawasih yang diawetkan.
    Siapa yang berminat kirim ke inbox fb y!!!

    Ni fbnya
    AlFazari Mahmud Rizal

  34. husein fabregas said

    meskipun burung cendrawasih terlihat ngeri, tp skrng keberadaan nya udh langka, so , , , cendrawasih itu jd indaaah bgt, , ,

  35. erni said

    saya sangat puas ….

  36. yani said

    terimakasih hikayat nya.
    sangat membantu

  37. rONALD said

    taik
    cerita apa thu
    krang bgus

  38. saya ade burung cenderawasih untuk dijual….

  39. Vagustian Choi said

    Makasih, semoga berguna bwt tugas saya :)

  40. yusuf said

    saya kalau dapat bulu dia pun dah kira ok apatah lagi kalau dapat pegang atau tengok burung itu dengan live !!!

  41. boyz said

    askum.aku bru pgg burung cnderawasih..tgk dpn mate.wahh..indah.bdn die rase pns.kbtln trtgk gmbr.upenye ade simpn.calng2 org dpt meliht dan tgk.rezeki dpt tgk dan pgng..kejadian ALLAH.KUASA ALLAH..

  42. amel said

    Subhanallah…….. maha besar allah…… atas segala kekuasaannya…

  43. Burung Cendrawasi Untuk Dijual,
    Jantina: Jantan
    Ekor: Kuning Emas
    Harga RM60K
    Lokasi Pulau Indah, Klang

    Sekiranya Anda Berminat Untuk Memilikinya Sila Hubungi: 0123405372
    http://facebook.com/ary577

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s

 
Ikuti

Get every new post delivered to your Inbox.

Bergabunglah dengan 36 pengikut lainnya.

%d bloggers like this: